Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 86/2017 Przełożonej Prowincji Warszawskiej
Zgromadzenia Sióstr Służebniczek N.M.P. NP. - śląskie
z dnia 30 listopada 2017 r.
w sprawie uchylenia dotychczasowego i nadania nowego Statutu
STATUT
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO (OCHRONKI)
ZGROMADZENIA SIÓSTR SŁUŻEBNICZEK NMP
IM. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO
W OTRĘBUSACH
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Przedszkole posiada nazwę:
Przedszkole Niepubliczne Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP im. Edmunda Bojanowskiego.
- Nazwa Przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
- Przedszkole ma swoją siedzibę w budynku przy ul. Słowackiego 5 w Otrębusach, stanowiącym własność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek N. M. P.
- Przedszkole posiada NIP 534-21-61-269 oraz REGON 146463729.
§ 2
- Organem prowadzącym przedszkole jest: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej - śląskie Prowincja Warszawska, ul. Dobrogniewa 6, 01-438 Warszawa, posiadające osobowość prawną na mocy art.8, ust.1, pkt.6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz.U. nr 29, poz.154 z późn. zm.). Przedszkole działa w ramach kościelnej osoby prawnej jako forma realizacji działalności statutowej kościelnej osoby prawnej w zakresie działalności oświatowo-wychowawczej.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
§ 3
1. Przedszkole jest przedszkolem niepublicznym, które:
- realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
§ 4
Przedszkole używa pieczątki koloru niebieskiego w brzmieniu:
|
§ 5
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć: Przedszkole Niepubliczne Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP im. Edmunda Bojanowskiego w Otrębusach
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć: Dyrektora Przedszkola Niepublicznego Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP im. Edmunda Bojanowskiego w Otrębusach
- rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- ustawie Prawo oświatowe (p.o.) – należy przez to rozumieć: Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.).
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 6
- Przedszkole, jako przedszkole katolickie, realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe, przyjmując za podstawę wychowania chrześcijański system wartości.
- W trosce o integralny rozwój dzieci, przedszkolny system wychowania oparty jest na antropologii chrześcijańskiej, zakładającej osobowe traktowanie każdego człowieka.
- Inspiracją w zakresie realizacji celów i zadań wychowania przedszkolnego jest koncepcja pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego, której realizacja stanowi istotny wymiar tradycji wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Służebniczek N.M.P. NP. (śląskie). Wraz z podstawą programową wychowania przedszkolnego stanowi ona podstawę opracowania koncepcji pracy Przedszkola.
§ 7
- Przedszkole stanowi wspólnotę wychowawczą, którą tworzą nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola oraz dzieci i ich rodzice.
- Zadaniem Przedszkola jako wspólnoty wychowawczej jest podejmowanie i realizowanie różnego rodzaju wspólnych działań i inicjatyw zmierzających do integralnego wychowywania dzieci, wspierania ich uzdolnień oraz tworzenia klimatu rodzinnego.
§ 8
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z charakterem wychowawczym określonym w § 6 i 7 obejmujące w szczególności:
- wspomaganie integralnego i indywidualnego rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych poprzez:
- rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka,
- stwarzanie warunków edukacyjnych dostosowanych do rozwoju i predyspozycji dziecka,
- wspieranie samodzielnych działań dziecka,
- pracę z dzieckiem zdolnym i przejawiającym szczególne potrzeby opiekuńcze i wychowawcze,
- wspieranie dziecka w odnajdywaniu swego miejsca w grupie rówieśniczej,
- stwarzanie dziecku warunków do podejmowania działań twórczych i artystycznych,
- tworzenie warunków do przeżywania przez dziecko satysfakcji z własnego działania i osiąganych sukcesów;
- realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych - w miarę możliwości Przedszkola,
- zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi,
- wsparcia rodziców,
- kształtowania pozytywnej postawy wychowanków wobec dzieci niepełnosprawnych
- wspomaganie integralnego i indywidualnego rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych poprzez:
- obejmujące obserwację pedagogiczną dzieci niepełnosprawnych i przygotowaniem ich do podjęcia nauki w szkole.
- podtrzymywanie tożsamości narodowej dzieci, uczenie miłości do Boga i Ojczyzny poprzez:
- budowanie poczucia przynależności dziecka do rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i Europy oraz wspólnoty Kościoła przez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji,
- budzenie postawy patriotyzmu m.in. poprzez zapoznawanie z historią i symbolami narodowymi,
- dbanie o kulturę języka polskiego,
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych i chrześcijańskich,
- tworzenie warunków sprzyjających okazywaniu czynnej miłości Boga i bliźniego;
- tworzenie atmosfery miłości, akceptacji i bezpieczeństwa,
- uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo,
- podtrzymywanie działań sprzyjających promocji i ochronie zdrowia,
- przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenie zachowań służących i zagrażających zdrowiu,
- stwarzanie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
- zachęcanie do wyrażania własnych myśli i uczuć;
- przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole poprzez:
- prowadzenie zajęć wychowawczo-dydaktycznych,
- systematyczną obserwację i diagnozę,
- kształtowanie w dzieciach umiejętności obserwacji, ułatwianie zrozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, zachęcanie ich do aktywności badawczej,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci, tworzenie warunków do rozwoju ich wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem nowożytnym,
- umożliwienie dzieciom poznania środowiska szkolnego i nawiązanie współpracy ze szkołą podstawową.
§ 9
- W miarę możliwości w przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna z której mogą korzystać dzieci i ich rodzice oraz nauczyciele.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy ze specjalistami, innymi Przedszkolami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
§ 10
- Podstawowymi formami działalności w przedszkolu są zajęcia wychowawczo-dydaktyczne zaplanowane przez nauczyciela dla całej grupy, zajęcia indywidualne z dziećmi, zabawy, prace dowolne dzieci, czynności samoobsługowe oraz prace użyteczne.
- Sytuacje edukacyjne realizowane w przedszkolu mają na celu osiągnięcie przez dziecko określonego poziomu umiejętności oraz gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- Z uwagi na katolicki charakter Przedszkola wychowanie religijne jest integralnie związane z realizacją podstawy programowej.
§ 11
- W czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim dzieci mają zapewnioną stałą opiekę.
- Nauczyciele i specjaliści odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci powierzonych ich opiece.
- W zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa nauczyciel:
- każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia,
- może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę nad powierzonymi jej dziećmi upoważnionej osobie,
- w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor Przedszkola informuje rodziców dziecka o jego stanie zdrowia, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka,
- w sytuacjach nagłych wzywa pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
- Nauczycieli w ich pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa (również podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem Przedszkola) wspomaga pomoc nauczyciela.
- W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich i nie podaje się leków.
- W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników Przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
- Obowiązkiem nauczyciela i innych pracowników jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, ppoż., przepisów ruchu drogowego.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 12
Organem Przedszkola jest Dyrektor.
§ 13
- Na stanowisko Dyrektora powołuje i ze stanowiska tego odwołuje organ prowadzący. Dyrektor jest pracownikiem Przedszkola, otrzymuje wynagrodzenie i podlega ubezpieczeniom ZUS.
- W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go nauczyciel Przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
- Dyrektor w szczególności:
- kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny w sposób określony przez organ prowadzący;
- w miarę możliwości organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną;
- zapewnia opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- dysponuje środkami finansowymi Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, pozostając pod nadzorem organu prowadzącego;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- przyjmuje dzieci do Przedszkola oraz może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, w przypadkach określonych w § 32 i § 33;
- powiadamia dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz informuje go o wszelkich zmianach w tym zakresie;
- zapewnia nauczycielom odpowiednie warunki do realizacji zadań statutowych;
- dba o tworzenie w przedszkolu wspólnoty i atmosfery rodzinnej;
- sporządza arkusz organizacji Przedszkola i przedstawia go organowi prowadzącemu do zatwierdzenia;
- dba o właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu działalności wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej Przedszkola;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, który w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
- przydzielania zadań służbowych;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych.
Rozdział 4
Organizacja działalności Przedszkola
§ 16
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Dyrektor Przedszkola może przyjąć do Przedszkola dziecko 2,5 letnie na wniosek jego rodziców.
§ 17
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział.
- W przedszkolu są 32 miejsca.
- W przedszkolu jest jeden oddział.
§ 18
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego dopuszczone do użytku w przedszkolu przez Dyrektora.
§ 19
- W przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
- Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od potrzeb oraz możliwości finansowych i organizacyjnych Przedszkola.
- Zajęcia dodatkowe w których nie uczestniczą wszystkie dzieci z Przedszkola – finansują rodzice dzieci uczestniczących w zajęciach.
§ 20
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora.
- W arkuszu organizacji Przedszkola zamieszcza się w szczególności:
1) liczbę oddziałów;
2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
4) czas pracy Przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
5) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
6) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
7) liczbę pracowników administracji i obsługi.
§ 21
- Ramowy rozkład dnia ustala Dyrektor Przedszkola z uwzględnieniem zasad higieny, zdrowia, organizacji pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad oddziałem, ustala dla niego szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 22
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, w dni robocze na mocy przepisów powszechnie obowiązującego prawa, z wyjątkiem następujących przerw ustalonych przez organ prowadzący:
- Wigilia Bożego Narodzenia
- Wielki Czwartek i Wielki Piątek
- Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny ( 8 grudnia)
- Tydzień ferii zimowych
- Miesiące wakacyjne: lipiec i sierpień
- Za zgodą organu prowadzącego oraz w porozumieniu z rodzicami dzieci, Dyrektor Przedszkola może ustalić dodatkowe przerwy w pracy Przedszkola, w łącznym wymiarze nie przekraczającym 3 dni w ciągu roku szkolnego.
- Zajęcia w przedszkolu odbywają się od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:00 do 16:00. Dzienny czas pracy Przedszkola wynosi 9 godzin.
§ 23
- W celu zapewnienia dzieciom pełnego bezpieczeństwa rodzice lub inne osoby przez nich upoważnione oraz nauczyciele i pozostali pracownicy Przedszkola są zobowiązani do zachowania obowiązujących w przedszkolu zasad określających zakres ponoszonej przez nich odpowiedzialności w czasie przyprowadzania i odbioru dziecka z Przedszkola.
- Przyprowadzanie dzieci do Przedszkola odbywa się według następujących zasad:
- dzieci należy przyprowadzać do Przedszkola w godzinach 7:00 do 9:00;
- rodzice przyprowadzając dziecko do Przedszkola mają obowiązek przekazać je pod opiekę nauczyciela; niedopuszczalne jest pozostawienie dziecka pod przedszkolem lub w szatni tak, aby „weszło samo” - za dzieci pozostawione na terenie Przedszkola, ale nie przekazane pod opiekę nauczycielowi przedszkole nie odpowiada;
- dziecko przyprowadzane do Przedszkola musi być zdrowe i czyste; w trosce o zdrowie innych dzieci, w wypadku podejrzeń nauczyciela o chorobie dziecka lub w przypadku stwierdzenia pasożytów ma on prawo odmowy przyjęcia dziecka do Przedszkola lub zażądania okazania aktualnego zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka;
- po nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego o zdrowiu dziecka, zezwalającego na kontakty z innymi dziećmi.
- Przy odbiorze dziecka z Przedszkola obowiązują następujące zasady:
- dzieci są odbierane z Przedszkola przez rodziców lub osoby upoważnione przez rodziców do godz. 16:00;fakt odbierania dziecka z Przedszkola, szczególnie gdy odbywa się to z ogrodu przedszkolnego, rodzice powinni zaakcentować przez pożegnanie, tak aby nauczyciel odpowiedzialny za dziecko wiedział, że zostało ono odebrane;
- w przypadku żądania, by nie wydawać dziecka drugiemu z rodziców, żądanie takie winno być uzasadnione odpowiednim postanowieniem sądu;
- upoważnienia do odbioru dzieci przez osoby inne niż rodzice przechowuje nauczyciel w dokumentacji oddziału;
- upoważnienia dokonuje się pisemnie na wydanym przez Dyrektora Przedszkola druku, który musi być podpisany przez rodzica; upoważnienie ważne jest przez jeden rok szkolny;
- w razie jednorazowej sytuacji zmuszającej rodziców do odebrania dziecka przez inną osobę niż wskazana w upoważnieniu, rodzic powinien zgłosić ten fakt nauczycielowi po przyprowadzeniu dziecka do Przedszkola wraz z pisemnym upoważnieniem dla tej osoby do odbioru dziecka w danym dniu;
- na prośbę nauczyciela osoba odbierająca dziecko z Przedszkola powinna okazać potwierdzający jej tożsamość dokument ze zdjęciem;
- w przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola w godzinach funkcjonowania placówki lub w razie zaistnienia okoliczności wymienionych w pkt. 7 nauczyciel sprawujący opiekę nad dzieckiem zobowiązany jest do zorganizowania odbioru dziecka przez inną upoważnioną osobę; w tym celu kontaktuje się telefonicznie z rodzicami, z inną upoważnioną przez rodziców osobą, a w razie potrzeby powiadamia Policję.
§ 24
Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia oraz ogród przedszkolny wraz ze stosownym wyposażeniem.
Rozdział 8
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 25
- Pracownicy Przedszkola zatrudniani są na podstawie przepisów ustawy Kodeks Pracy. Możliwe jest zatrudnienie w przedszkolu na podstawie Kodeksu Cywilnego.
- Nauczyciele korzystają z uprawnień określonych w Karcie Nauczyciela w zakresie określonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w niepublicznych Przedszkolach i niepublicznych placówkach prowadzonych przez kościelne osoby prawne.
- Dyrektor przy zatrudnianiu zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją Przedszkola – przez pracę i przykład życia w przedszkolu i poza nią, realizować zadania edukacyjne zgodnie z etosem Przedszkola zapisanym w Statucie (art. 18 ppkt. 3b § 4 Kodeksu Pracy).
§ 26
- Dyrektor Przedszkola powierza oddział opiece jednego lub dwu nauczycieli wychowania przedszkolnego, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- Nauczyciela w jego pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej oraz związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela.
- W przedszkolu zatrudnia się również pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
§ 27
- W pracy wychowawczo - dydaktycznej z dziećmi nauczyciel uwzględnia charakter wychowawczy Przedszkola, który został określony w § 6 i 7.
- Nauczyciel realizując swoje zadania odpowiedzialny jest za jakość i efekt pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej.
- W swoich działaniach wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych nauczyciel ma obowiązek kierować się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i kształtowanie postawy moralnej.
§ 28
- Nauczyciel obowiązany jest:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole; - wspierać każde dziecko w jego rozwoju;
- dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
- kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich.
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- w zakresie planowania i prowadzenia pracy wychowawczo–dydaktycznej oraz odpowiedzialności za jej efekt:
- planowanie działań, z uwzględnieniem możliwości intelektualnych oraz zainteresowań dzieci przy uwzględnieniu warunków i wyposażenia Przedszkola,
- stosowanie twórczych metod nauczania i wychowania, dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci,
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji,
- bazowanie na fachowej literaturze oraz korzystanie z doświadczenia innych nauczycieli i specjalistów,
- dbanie o warsztat pracy oraz troskę o estetykę pomieszczeń,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego przez podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych.
- w zakresie prowadzenia obserwacji pedagogicznej, mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, oraz dokumentowania tych obserwacji:
- ustalenie sposobu dokumentowania obserwacji,
- prowadzenie i dokumentowanie obserwacji,
- przygotowanie informacji o gotowości dziecka objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym do podjęcia nauki w szkole podstawowej (diagnoza przedszkolna) i wydanie jej rodzicom na piśmie.
- w zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną i inną:
- informowanie Dyrektora Przedszkola o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- prowadzenie ze specjalistami konsultacji dotyczących pracy wychowawczo–dydaktycznej, mających na celu wzbogacenie swojej wiedzy i polepszenie jakości pracy,
- w miarę możliwości eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- proponowanie szkoleń i wykładów prowadzących przez specjalistów.
- Nauczyciel, zatrudniony na podstawie Kodeksu Pracy, w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy ma obowiązek wykonywać swoje zadania, dodatkowe prace i zajęcia określone w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz te które wynikają z bieżącej działalności Przedszkola, uwzględniając zalecenia Dyrektora.
- Dyrektor może finansować ze środków publicznych podnoszenie kwalifikacji zawodowych i szkolenia nauczycieli.
- w zakresie planowania i prowadzenia pracy wychowawczo–dydaktycznej oraz odpowiedzialności za jej efekt:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
§ 29
Do obowiązków pomocy nauczyciela należy w szczególności:
- wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, zleconych przez nauczyciela danego oddziału oraz wynikających z rozkładu dnia;
- troska o higienę, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
- utrzymywanie czystości w pomieszczeniach przedszkolnych.
§ 30
Pracownicy administracji i obsługi wykonują zadania określonych w zakresie czynności, który otrzymują przy zawieraniu umowy Zobowiązani są również do realizacji innych obowiązków, wynikających z organizacji Przedszkola, zleconych przez Dyrektora.
Rozdział 5
Wychowankowie
§ 31
- Informacja o zapisach dzieci do Przedszkola podawana jest na stronie internetowejwww.ochronka-otrebusy.pl.Zgłoszenie dziecka do Przedszkola jest wyrazem akceptacji rodziców na proponowany w nim system wychowania i koncepcję pracy.
- Przyjmuje się zasadę rekrutacji dziecka do Przedszkola na cały etap edukacji przedszkolnej. W kolejnych latach rodzice dziecka do końca lutego potwierdzają wolę kontynuacji korzystania z wychowania w przedszkolu.
- Na wolne miejsca w przedszkolu w pierwszej kolejności przyjmowane są:
- rodzeństwo dzieci uczęszczających do naszego Przedszkola;
- dzieci obojga rodziców pracujących;
- dzieci z rodzin wielodzietnych;
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor Przedszkola może przyjąć poza kolejnością dziecko, które nie spełnia wyżej wymienionych kryteriów.
§ 32
- Dzieci do Przedszkola przyjmuje jego Dyrektor na podstawie ,,Karty zgłoszenia”, przedłożonej przez rodzica kandydata i rozmowy z rodzicami.
- Zgłoszenia przyjmowane są do 31 marca roku kalendarzowego w którym dziecko od września ma rozpocząć edukację w przedszkolu.
- Po zakończeniu rekrutacji, Dyrektor informuje rodziców o jej wyniku.
- W przypadku wolnych miejsc dopuszcza się możliwość przyjęcia dziecka do Przedszkola w ciągu roku szkolnego.
§ 33
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- integralnego rozwoju;
- poznawania prawdy o Bogu, o sobie i o otaczającym świecie;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- poszanowania jego godności;
- akceptacji i poszanowania indywidualnego tempa rozwoju;
- rozwijania własnej osobowości, talentów i zdolności;
- stałej opieki i bezpieczeństwa;
- przeżywania różnych emocji i uczenia się właściwego ich wyrażania;
- zabawy, nauki i wypoczynku;
- zaspokojenia według właściwej dla jego wieku potrzeby aktywności fizycznej;
- przebywania w estetycznie urządzonych pomieszczeniach przedszkolnych.
- Obowiązkiem dziecka jest:
- szanować inne osoby, ich pracę i wytwory;
- podporządkowywać się obowiązującym normom i zasadom;
- pełnić przydzielone zadania i dyżury;
- szanować pożywienie, zabawki, sprzęt;
- po zakończeniu nauki, zabawy lub pracy pozostawić po sobie porządek.
§ 34
- Dyrektor może skreślić dziecko z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola oraz nie przyjąć dziecka na rok następny w następujących przypadkach:
- zalegania przez rodziców z opłatami za przedszkole i wyżywienie ponad równowartość trzykrotnej opłaty stałej, z wyjątkiem pozytywnie rozpatrzonego podania złożonego do Dyrektora;
- nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu ponad trzy tygodnie;
- stwierdzonego braku predyspozycji zdrowotnych niezbędnych do prawidłowego rozwoju w warunkach przedszkolnych;
- ze względu na dobro samego wychowanka lub dla dobra i bezpieczeństwa innych dzieci;
- częstego naruszania przez rodziców własnych obowiązków określonych w Statucie.
- Dyrektor w ciągu roku szkolnego nie ma możliwości skreślenia z listy wychowanków Przedszkola dziecka objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym
Rozdział 6
Współpraca z rodzicami
§ 35
- Tworząc wspólnotę wychowawczą przedszkole współpracuje z rodzicami dzieci w sprawach wychowania, nauczania i opieki, z uwzględnieniem ich praw i obowiązków. Współpraca ma za zadanie:
- poznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- ujednolicenia działań wychowawczych;
- włączenie rodziców w działalność Przedszkola.
- W celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Przedszkola, jego Dyrektor i nauczyciele:
- zapoznają rodziców z zadaniami wychowawczo – dydaktycznymi wynikającymi z realizowanego programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzą konsultacje indywidualne z rodzicami podczas których udziela się bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka;
- wspierają rodziców w zapoznawaniu się ze właściwymi zasadami wychowania oraz w rozpoznawaniu zagrożeń wychowawczych i szkodliwych dla dziecka wpływów;
- prowadzą zajęcia otwarte;
- prowadzą „kącik dla rodziców” z aktualnymi informacjami o działalności placówki; realizowanych zadaniach, tematach kompleksowych i innych wydarzeniach;
- prowadzą biblioteczkę dla rodziców udostępniając i propagując wśród rodziców literaturę katolicką z zakresu pedagogiki i wychowania oraz psychologii rozwojowej dziecka;
- zapoznają rodziców z zadaniami wychowawczo – dydaktycznymi wynikającymi z realizowanego programu wychowania przedszkolnego;
§ 36
- Rodzice zgłaszając dziecko do Przedszkola wyrażają tym samym zgodę na przyjęcie określonych w jego Statucie praw i obowiązków.
- Rodzicom przysługuje prawo do:
- znajomości zadań Przedszkola i działań podejmowanych wobec dziecka;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat dziecka, w szczególności jego zachowania, postępów i rozwoju;
- pomocy w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju dziecka;
- dyskrecji i nie ujawniania informacji o sytuacji rodzinnej i osobistej dziecka i jego rodziny;
- zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji Przedszkola i działań wychowawczo-dydaktycznych zgodnych z misją i wizją Przedszkola.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy :
- przestrzeganie postanowień niniejszego statutu;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce wg zasad przedstawionych podczas pierwszego zebrania rodziców w nowym roku szkolnym;
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu;
- udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie, a także na zdrowie innych dzieci;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
- zapewnienie regularnego uczęszczania na zajęcia dziecku objętemu rocznym przygotowaniem przedszkolnym;
- informowanie w ciągu 7 dni o zmianie miejsca zamieszkania, numerów telefonów kontaktowych itp.
§ 37
- Pełniąc funkcję wspierającą rodzinę przedszkole pomaga dziecku i jego rodzicom w integracji i współpracy ze środowiskiem.
- W miarę możliwości, w przedszkolu może być organizowana pomoc materialna dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu ubóstwa, braku dostatecznej opieki lub innych przyczyn.
- Pomoc materialna o której mowa w ust. 2 może mieć w szczególności następujące formy:
- rzeczową;
- częściowego zwolnienia z opłat;
- pomocy w uzyskaniu wsparcia ze strony administracji samorządowej;
- pomocy charytatywnej ze strony instytucji kościelnej;
- pomocy zorganizowanej w ramach wspólnoty Przedszkola.
- W pracy wychowawczej i we współpracy z rodzicami podejmowane są inicjatywy kształtujące „wyobraźnię miłosierdzia” oraz postawę „bycia dla drugich”.
Rozdział 7
Gospodarka finansowa
§ 38
- Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ prowadzący.
- Celem statutowym Przedszkola jest działalność oświatowa i wszystkie osiągane dochody są przeznaczone na ten cel. Przedszkole nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Działalność Przedszkola finansowana jest przez :
- Urząd Gminy Brwinów w ramach dotacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dotacja przekazywana na konto Przedszkola podlega rozliczeniu;
- rodziców w formie opłat określonych w ust. 4;
- na działalność Przedszkola, w tym na prowadzoną w nim pomoc charytatywną, mogą być przekazywane dotacje, dary oraz dowolne datki.
- Zasady odpłatności:
- przedszkole pobiera miesięczna opłatę stałą, która w zależności od potrzeb, może być przeznaczona na imprezy kulturalne, pomoce dydaktyczne, remonty, utrzymanie lokali Przedszkola, zakup sprzętu oraz na inne wydatki;
- dziecko korzysta w przedszkolu z posiłków (śniadanie, obiad i podwieczorek). Wysokość opłat za posiłki (opłatę żywieniową) ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym. Opłata żywieniowa jest pobierana „z góry” za cały miesiąc. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzicom w kolejnym miesiącu odliczana jest kwota wynikająca z nieobecności.
- w przedszkolu mogą być stosowane częściowe zwolnienia z odpłatności. O udzieleniu zwolnienia, w miarę możliwości finansowych placówki, decyduje Dyrektor za zgodą organu prowadzącego.
- Szczegółowe zasady dokonywania opłat określa organ prowadzący. Informacje w tym zakresie przekazywane są rodzicom przez Dyrektora Przedszkola lub wskazanego pracownika, podczas zebrania, korespondencyjnie lub indywidualnie.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 39
- Zasady organizacji i funkcjonowania Przedszkola nieuregulowane niniejszym Statutem określają wewnętrzne regulaminy i zarządzenia.
- Dokumenty o których mowa w ust. 1 nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 40
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
- Treść Statutu podaje się do publicznej wiadomości przez umieszczenie na stronie internetowej Przedszkola www.ochronka-otrebusy.pl.
§ 41
- Statut Przedszkola uchwala i wprowadza w nim zmiany organ prowadzący.
- Zmiana Statutu skutkuje tekstem jednolitym.
§ 42
Statut wchodzi w życie z dniem 30 listopada 2017 roku.
S. Teresa Golec
przełożona prowincjalna